Vážení, jistě se nyní ptáte: Co si už
může být jen vzdálenější jako svět politiky
a svět pohádek? Vždyť politik musí
být ten nejstřízlivější, nejpragmatičtější,
nejvíce nohama na zemi. Politik, pokud chce
něco dosáhnout, musí být taktický, až
machiavellistický, čili přesný opak pohádkového
hrdiny. Nekompromisní věrnost
ideálu, upřímnost za každých okolností se rovná
politické sebevraždě. Pohádkový hrdina vítězí svým
čistým štítem. Ale někoho, kdo má čistý štít, kdo nemá tzv.
"Máslo na hlavě" - mohou takového do politiky vůbec pustit?
Pohádky jsou překrásné; umí nás nadchnout tak, že
nám rostou křídla, umí nás dojmout k slzám - ale patří do
říše snů. Politika je ošklivá, všední, zato rozhodujícím
způsobem určuje naši každodenní realitu. Ne, řeknete si,
právě svět politiky a svět pohádek jsou dva světy, které se
nikdy nemohou setkat!
Milí moji, dokud nepoznáme ten bod, ve kterém se svět
pohádek a svět politiky setkávají, budeme stále žít v
zakleté zemi, v níž o jednom světě sníme a druhý
žijeme. Budeme se nadále divit, proč je svět takový
špatný, když my chceme jen dobro. A ta obrovská ztráta orientace,
která zavládla v této zemi včetně jejích nejvyšších
míst - vlády a parlamentu - ta ztráta orientace, která se
nyní projevuje v celém slovanském světě, bude pokračovat.
Bude pokračovat, dokud naše hospodářské, právní
a politické struktury nebudou chtít zcela vědomě navázat
na to, co k nám proudí z vyšších světů. Jak řekl
Chesterton: "Abychom mohli pochopit realitu, musíme se
nejprve vrátit do pohádky."
I.
Pohádka o jestřábí ženě
Kdo z Vás se pamatuje
na filmovou pohádku Jestřábí žena?
Byl to příběh o dvou lidech, kteří si byli zasnoubeni;
a přestože žili nepřetržitě jeden vedle druhého - přece se
nikdy nemohly setkat! Proč? Protože ona byla v noci
žena a přes den jestřáb a on byl přes den muž a v noci se
měnil na vlka. Takže když ona byla v lidské podobě,
on byl ve zvířecí podobě a naopak. Proto byť byli stále spolu,
nemohli se nikdy setkat současně jako dva lidé, vědomi si sebe
a jeden druhého. Špatný čaroděj, který žárlil na jejich lásku, je
takto zaklel a odsoudil na věčnou samotu v blízkosti.
A tak on putoval přes den jako rytíř se svým věrným jestřábem na
rameni; a ona jako dáma, co se toulala nocí v doprovodu a pod ochranou
svého vlčího společníka. Jen při východu a západu slunce, ve chvíli,
když se sluneční kotouč dotýkal obzoru, směli zahlédnout na okamžik jeden
druhého. No jen co ona k němu toužebně rozpřáhla náruč, zatřepetala
už křídly jako jestřáb; a dříve než on by ji stihl políbit, našla si
ona vlka otírajíc se kolem jejích nohou.
Musel by být den i noc současně, aby se tito dva mohli setkat.
Pouze pokud by nastal současně den i noc, mohli by se oba sejít vědomě
jak lidé a společnými silami zlomit kouzlo onoho čaroděje; tak zněla
kletba. Myslíte, že je něco takového možné?
Drazí moji, nikdy neztrácejte naději! Takový okamžik existuje! Je to
úplné zatmění slunce, kdy nastává skutečná noc uprostřed dne.
Úplné zatmění slunce je nádherný přírodní úkaz. Začíná částečným
zatměním, při kterém Měsíc zakrývá stále větší část slunečního
kotouče. Intenzita venkovního osvětlení se začíná měnit, až když měsíční
kotouč zakrývá téměř celé slunce. Nastává rychlé stmívání a
pokles teploty. Na horizontu se objeví červené červánky. Je to světélkování
atmosféry ozářené slunečními paprsky na místech, kde je zatmění
neúplné. A ve chvíli, kdy se měsíční a sluneční kotouč přesně překryjí,
obloha ztemní a objeví se nebe poseté hvězdami! Kolem černého
slunečního kotouče plápolá červená obruč sluneční atmosféry a dále od
ní září perleťové paprsky sluneční koróny. O několik minut vykoukne
zářivý okraj slunce. Šero rychle ustupuje a teplota, která v průběhu
zatmění poklesla někdy i o více než 10°C, opět začíná stoupat.
Tato noc uprostřed dne s úkazy na obloze vyvolává zážitek úžasu
a úzkosti u zvířat i u lidí. V roce 1847 se uskutečnila expedice s
cílem pozorovat úplné zatmění slunce v Tichomoří. Atmosféra této
chvíle zapůsobila na členy expedice takovým dojmem, že bezmála zapomněli
udělat měření, pro které tam přišly. 1)
V době úplného zatmění slunce, v této vzácné a zřídkavé chvíli,
když není ani noc ani den, stanuli oba naši pohádkoví hrdinové
společně tváří v tvář kouzelníkovi, který je zaklel, a zvítězili nad jeho
čaromocí.
Noční a denní polovina člověka
Pohádka o jestřábí ženě
pro nás znamená velmi mnoho. tyto dvě
pohádkové postavy - jestřábí žena a vlčí muž - totiž nesymbolizují
dvě samostatné osoby, ale dvě poloviny jedné a téže bytosti - člověka:
žena-jestřáb symbolizuje noční polovinu, nočního člověka a muž-vlk
denní polovinu, denního člověka.
Člověk se skládá, jak víme, ze čtyř hlavních článků: fyzického těla,
éterického těla, astrálního těla a duchovního já.2)
Během dne jsou tyto čtyři články pevně spojeny a vědomí člověka je v jeho fyzickém a
éterickém těle. Bdělá činnost myšlení, která se odehrává na rozhraní
fyzického a éterického mozku, zastírá během dne uvědomování si dvou
hlubších článků - astrality a duchovního člověka.
V noci se však spojení mezi články lidské bytosti uvolňuje.
Fyzické a éterické tělo zůstávají v klidu na lůžku - a duchovní já v
astrálním těle se částečně odpoutá a vysouvá. Vědomí se přesouvá do
astrálního těla. Odehrává se proces podobný odtělení (s tím rozdílem,
že stříbrná šňůra se nepřerušuje, takže mezi duší a tělem
přetrvává zeslabené spojení). Duchovní polovina člověka se vrací do
jemnějších sfér, odkud se ráno - plná zážitků - vrací oduševnit svou
fyzickou schránku, která se mezitím regenerovala a obnovila své životní
síly.
Tak jako ráno po probuzení člověk pokračuje v práci tam, kde skončil
večer před spaním, právě tak v noci po usnutí se "probouzí" do reality,
ve které navazuje na to, co přerušil ráno při probuzení. Dá se říci,
že člověk žije dva životy - jeden přes den a druhý v noci - přičemž noci
navazují jedna na druhou právě tak jako dny.
Problém je v tom, že denní člověk si na nočního nepamatuje a naopak.
S výjimkou zasvěcenců, běžný člověk ještě nedokáže být vědom ve
svých vyšších duchovních článcích, ale potřebuje vždy fyzickou a éterickou
schránku jako zrcadlo, ve kterém si uvědomuje sebe sama. V noci
(a po odtělení) se tedy každý člověk dostává do duchovního světa,
ale nevědomě. Na druhé straně si člověk může být vědom sebe
samého, ale jen za cenu toho, že jeho vědomí se zkoncentruje do
jednoho paprsku, který osvětluje jen malý výsek skutečnosti: fyzickou
realitu.
Člověk prožívá ve snu všechno živější, barvitější, šťavnatější, plnější
- ale není schopen tam cílevědomě, svobodně jednat a pamatovat si;
kritická schopnost rozumu je nepřítomná. Na druhé straně za bdění
má možnost cílevědomé svobodné volby a kritiky, ale ztrácí
spojení s duchovním světem.
Jen ve dvou okamžicích, večer při usínání nebo ráno těsně před
probuzením, kdy se duše teprve odpoutává nebo se už vrací, čili když
se částečně vysunuté astrální tělo už nebo ještě dotýká těla éterického,
jen z těchto dvou okamžiků si obyčejný člověk pamatuje zmatečné úryvky
čehosi, co prožíval v noci.3) Jen tyto dva útržkovité zážitky mu zůstanou
ve vědomí; zbytek noční reality zapadá do pološera tzv. podvědomí
nebo úplné tmy nevědomí. Odtud, zpoza prahu vědomí, pravda působí
dál, avšak bez naší vědomé kontroly. Chalíl Džibrán to umělecky
ztvárnil v příběhu o dvou náměsíčnících:
"Ve městě, kde jsem se narodil, žila žena s dcerou, a
obě byly náměsíčné.
Jedné noci, když ticho objalo svět, se žena a dcera
procházeli už v spánku a setkali se v zahradě zahalené
mlhou.
Matka řekla: »Konečně, konečně, můj nepřítel!
Ty jsi zničila mé mládí, tys budovala svůj život na
troskách mého! Kéž bych tě mohla zabít!«
Dcera odpověděla: »nenáviděná žena, sobecká a
stará! Ty stojíš mezi mým svobodnějším já a mnou. Ty
by jsi chtěla, aby můj život byl odrazem tvého vlastního
zvadlého života! Kéž bys byla mrtvá!«
Vtom zakokrhal kohout a obě ženy se probudili. Matka
řekla laskavě: »To jsi ty, miláčku?« A dcera
odpověděla: »Ano, drahá.«"
Štěrbina mezi světy
Tedy jen v okamžiku na rozhraní mezi spánkem a bděním člověk
stane na prahu svého podvědomí tak, že si z něj ještě cosi i
zapamatuje. To je tajemství, proč sochy buddhů, co mají takový záhadný
úsměv kolem úst, mají polovinu otevřené a polovinu zavřené oční víčka.
Neboť oni ani nebdí, ale ani nespí; ale setrvávají ve stavu, který není
ani bděním, ani spánkem, ani sněním - ve stavu kontemplace (vnoření).
Kdyby oči úplně zavřely, ztratili by kontakt s tímto světem - kdyby je
úplně otevřely, ztratili by kontakt s tamtím světem. Ale oni se právě
dívají do obou světů současně. Buddhistický bhikšu zastavil čas v
okamžiku na rozhraní mezi spánkem a bděním, zachytil ten okamžik duševní
nálady soumraku či rozbřesku, kdy se sluneční kotouč dotýká
obzoru a celá příroda se zastaví a zatají dech.
No nejen buddhističtí mniši, ale i novorozené děti dokáží setrvat
ve stavu mezi spánkem a bděním celé hodiny. Několik měsíců po
narození děti spí tak, že mají nedovřené, z poloviny otevřené oči. Tato
fáze, která u dospělého trvá už jen nepatrný okamžik, u novorozenců
trvá celé hodiny, a postupně se zkracuje. Protože dítě, jen čerstvě
přišlé z duchovního světa, ve skutečnosti není ještě zcela dovtělené a je
stále ještě v užším kontaktu s bytostmi, které ho na jeho cestě do
pozemského vtělení provázely. Tento kontakt a zážitky z něj vyplývající
však nejsou v té době schopny vědomě zpracovávat. Tehdy nevíte, zda
vaše dítě bdí nebo spí, protože reaguje zčásti na vnější realitu, ale
zároveň se děsí před něčím nebo směje čemusi, co k němu přistupuje
jakoby ze snové reality a co my nevidíme.
Podobný stav nastává i při odtělovaní u velmi starého člověka:
přestává si všímat svého okolí a začíná si mluvit se zemřelými, jak
kdyby už jedním okem viděl na onen svět.
V atlantských dobách byl člověk uzpůsobený tak, že mezi stavem
spánku a bdění nebyl takový velký rozdíl ani u dospělého člověka:
jinými slovy, Atlanťané byly jasnovidní.
I naši čtyřnozí společníci, zvířata, jako představitelé ranějších
stádií vývoje, vidí a štěkají například na myšlenkové formy strachu či
hněvu, čili na objekty, které jsou člověku za dne neviditelné, s nimiž
však plně přichází do styku v noci, ve snu. Je však třeba říci,
že pes, byť vidí, není schopen uvědomovat si širší souvislosti a
chápat.
Jeden z nejslavnějších vynálezců všech dob, Thomas Alva Edison,
prý používal takovou metodu: Po stranách křesla, ve kterém si zvykl
přemýšlet, umístil dva hrnce a do rukou uchopil dva kameny. V okamžiku
na rozhraní spánku a bdění mu kameny vypadly z rukou a udeřily o dna
hrnců. To mu umožnilo vrátit se k sobě právě v okamžiku inspirace.
Všimněme si na tomto místě i to, že někteří duchovně vyspělí
lidé zvykli spát jen tři-čtyři hodiny denně - a někteří dokonce
nespí vůbec! Normálně člověk po několika dnech bez spánku umírá.
Existují však dva druhy lidí - duchovní mistři a jasnovidné média -
které vydrží bez spánku celé roky. Ti první, protože tento stav ovládají
a vstupují do něj vědomě; a ti druzí, protože buď samovolně nebo po
zmagnetizování jinou osobou "upadají" do stavu podobného zvířatům.
O obou však platí, že ani nespí ani nebdí, ale setrvávají ve stavu
někde mezi tím. Díky tomu mohou sloužit jako spojky mezi tímto
a oním světem.4)
To je ta "štěrbina mezi světy", o níž mluvili Castanedův učitel,
indiánský šaman don Juan svému žákovi. A to je ona štěrbina, kterou
se pohádkový chlapec Petr Pan dostal do "fairy land", do světa víl.
Pamatujete se na film Hook? Co řekla víla Petrovi Panovi, když se s
ním loučila? Pokud si nepamatujete, jděte se podívat ještě jednou. Poslední
věta, kterou víla (Julia Roberts) řekla, když se loučila s Petrem Panem,
byla tato: "Znáš to místečko mezi spánkem a bděním - tam na tobe
budu vždycky čekat!"
Proč člověk spí
Položme si nyní otázku, jak je možné, že na jedné straně vězni,
kterým nedovolili usnout, po týdnu umírají - a na druhé straně
nějaký duchovní učitel nebo jasnovidka si mohou dovolit celé roky spát pouze
půl hodiny denně nebo ještě méně. Je spánek vůbec potřebný? A když,
tak nač? Neboť obecně přijímána mínění, že mozek už nevydrží
bdít, že je unavený a proto vylučuje spánkový hormon, ve světle uvedených
příkladů neobstojí.
Ospalost je ve skutečnosti touha člověka po noční polovině jeho
bytosti. Je to touha po jeho noční-ženské polovině, která mu dává
citovou náplň, která ho osvěžuje, inspiruje, povznáší ze všednosti
a se kterou za bdělého dne ztrácí kontakt.
Protože duchovní lidé nebo média jsou se svou noční polovinou,
se svým podvědomím v intenzivnějším spojení nepřetržitě i během
dne, o to méně jsou nuceni spát! Ty osvěžující, obnovující energie,
které se k obyčejnému člověku mohou vlévat pouze až když přestane zaclánět
se svým denním-racionálním vědomím, se do nich mohou vlévat stále.
Odkud však víme, že to ne mozek vylučuje spánkový hormon,
neboť potřebuje vypnout, ale spíše duše nechá mozek vylučovat spánkový
hormon, aby ho uspala, neboť už touží svléknout těžký skafandr a vznést
se, volně dýchat, vrátit se do náručí voňavých andělských perutí?
Milí moji, už vícekrát jsem mluvil o tom, že poznání není ukryto
na nějakém nepřístupném místě. Svět je plný moudrosti, ale jen pro
toho, kdo se namáhá, aby ji získal!
Pozorujte takový případ: Nějaký student sedí na dopolední přednášce
a přemáhá ho malátnost, únava, náhle se mu chce spát. Začne
zívat, víčka se mu zavírají, jako kdyby byly z olova. Hrdinně bojuje,
mobilizuje vůli, snaží se soustředit, aby si nikdo nevšiml, že usíná.
Přesto však každou chvíli upadá do mikrospánku a probouzí se, až
když mu hlava padá stranou. Přednášející si toho všimne a urazí se: "Nudím
vás? Vás to vůbec nezajímá?"
Řekněte, proč se studentovi chce spát už v poledne? Vyčerpal
snad mozek už v poledne své síly a musí vypnout? Jakože toho studenta
hned na následující přednášce veškerá ospalost opustí, ačkoli mezitím
vůbec nespal? A jak by se mohl profesor vůbec urazit, kdyby studentovo
zívání a ospalost byly jen výrazem fyziologické únavy, nedostatku spánku?
Ne, profesor se urazí, neboť on dobře ví, že ospalost
a únava jsou výslednicí duševní nudy, ne naopak; že se takto projevuje
touha duše po čemsi, co není tak suchopárné a nezáživné, po něčem,
co osvěžuje! Profesor ví, že to duše uspává tělo, protože touží po své
pestřejší polovině.
Ale toto umí pouze profesorova noční (podvědomá) polovina - ta se
instinktivně urazí. Kdybyste se zeptali profesora na jeho názor, jeho
denní polovina vám bude tvrdit, že je to mozek, který uspává duši, ne
duše, která uspává mozek. A přece je to naopak - a jeho vlastní konání
je toho nejlepším důkazem!
Vidíte, jak mnoho se dá vyčíst z mála, když člověk chce. Pokud budete
chtít, skoro přijdete na to, že doslova vše je ve skutečnosti opačně,
než jak nám to dosud říkali. To je tím, že svět je nyní vzhůru nohama.
A pokud ho chceme postavit zpět z hlavy na nohy, musíme při tom vše
obrátit naruby. Tak jsme to teď udělali s naší představou o spánku a
bdění - obrátili jsme je - jak to už před námi udělal Chalíl Džibrán ve
své "Prorokově zahradě":
"Rostete ve spánku a svůj plnější život žijete, když sníváte.
Neboť všechny vaše dny jsou naplněny jen vzdáváním
díků za to, co jste dostali v tichu noci.
Často uvažujete a mluvíte o noci jako o čase odpočinku,
ve skutečnosti je však noc dobou hledání a dobou
nalézání.
Den vám dává sílu vedení a učí vaše prsty šikovnosti
v umění přijímat. Ale je to noc, která vás uvádí do klenotnice
Života.
Slunce učí vše, co roste, touze po světle. Ale je to
noc, která to vše zvedá ke hvězdám."
Pravá a levá hemisféra mozku
Dichotomie mezi noční a denní polovinou člověka má vztah k
hemisférám mozku. Je všeobecně známo, že mozkové hemisféry mají
specializované funkce: levá je racionální, analytická, pravá
intuitivní, syntetická; levá vypočítavá, pravá obrazná; levá je orientována
na jazyk, pravá na vnímání prostoru. pravá polovina
mozku má užší vztah k noční polovině člověka, levá k denní. 5)
Když muž mluví, je na počítačovém tomografu vidět větší tepelnou
aktivitu v levé polovině mozku; když vypráví žena, jsou rozsvícené
více centra v pravé polovině. Muž totiž dbá při projevu více o
logický sled myšlenek, zatímco žena vlévá do vyjadřování více citu.
Podobně při vnímání jazyka muž dbá v prvním plánu o samotný informační
obsah slov, bez ohledu na to, jak jsou mluvené. Žena více vnímá
zabarvení, atmosféru, citovou náplň slov, bez ohledu na jejich formální
význam. Tak je schopna přijmout i "informaci mezi řádky".
Když rozstřihnete fotografii člověka na dvě poloviny a slepíte spolu
dvě levé a potom dvě pravé poloviny obličeje, dostanete dvě fotografie
dvou různých osob: nočního a denního člověka. Je zajímavé, že
tyto dvě osoby mohou dávat najevo odlišné duševní nálady: jedna může
být veselejší a druhá smutná, jedna bezstarostná, druhá sklíčená. Když
je například levá veselá a pravá smutná, takový člověk se bude verbálně
projevovat jako optimista; no pokud "vypnete zvuk", vidíte, že všemi
neverbálními komunikačními kanály jako jsou mimika, gestikulace,
držení těla, dává jeho duše najevo, že jí je do pláče. Když tomu člověku
řeknete, že je nějaký smutný, jeho denní, racionální polovina to
bude rázně popírat. Ale pokud promluvíte k jeho noční polovině řečí
těla, tato okamžitě odpovídá opakováním gest a tělesných postojů
vyjadřujících skleslost a beznaděj, a takto vám vyžaluje celý svůj bol.
Je to jako byste mluvili dvěma jazyky se dvěma bytostmi najednou,
z nichž jedna o druhé nic nevědí. Noční bytost může projevovat
značně odlišné, někdy méně ušlechtilé, ale někdy i mnohem
ušlechtilejší a vznešenější postoje než denní.
Jelikož denní polovina je mužská a noční ženská, je i způsob
komumunikace u muže a u ženy odlišný. Zatímco muž se pozná kromě činů
více podle toho, co říká a co si myslí, komunikuje žena spíše neverbalně.
Z toho vznikají i určité nedorozumění mezi marťanským a venušanským pohlavím.
Muži se může zdát, že řekl ženě to, co chtěla slyšet;
zatímco žena přitom mohla přijmout informace značně odlišného obsahu,
protože má "přijímačku" nastavenou na noční kanál,
zatím co on vysílá na denním. Zatímco muži vnímají "denní polovinu jazyka",
tedy to, co z řečového projevu zůstane, když ho zachytíte na papír;
žena vnímá "noční polovinu jazyka", intonaci, barvu hlasu, atmosféru,
tedy to, co se zachytit nedá, co zůstává nevyřčené - a z toho
čerpá informace.
Proto pokud v rytířských dobách bylo ctností ženy mlčet ve společnosti
mužů, nebylo to proto, že by se nesměla projevovat; protože ona
se projevovala a komunikovala velmi intenzivně, ale na neverbálním
kanálu.
Vyjadřovacím nástrojem muže je mluvené slovo, jazykem ženy je
řeč těla. Proto "muž miluje očima, žena ušima". Proto i platí, že vzhled
manželek je formou neverbální komunikace mezi muži:
prostřednictvím manželek komunikují jejich noční poloviny.
Zemské polokoule
Nejen lidský mozek má dvě hemisféry - levou a pravou - ale i celá
zemská bytost má dvě hemisféry, čili polokoule: západní a východní.
Západní polokoule je více mužská, extenzivní, extrovertní; východní
více ženská, intenzivní, introvertní. Západní je racionálnější,
východní intuitivnější. Vědecko-technická revoluce přišla ze Západu.
Od východu přicházejí náboženství ( "ex oriente lux"). Na Východě
se technika více či méně kopíruje. A na Západě je náboženství
de fakto jen formalismem. Na Východě je náboženství životní mízou,
která určuje člověku dennodenně každý jeho pohyb. Na Západě
se z něj stává odtažitý abstraktní systém, který ztrácí rozhodující
vliv na každodenní život člověka.
Západní polokoule je aktivnější, asertivní; východní pasívnejší,
receptivní. Na Západě jsme hyper-aktivní, pracujeme i v noci,
bereme prášky na spaní, protože nemůžeme spát. Na Východě vedou
rozjímavý způsob života a letargický pospávají i přes den. Američan žije v
tom, že "čas jsou peníze". Nálada Inda je "věčnost, v níž jeden život
nic neznamená".
Západní polokoule je více logická, systematická, analytická; východní
více syntetická, iracionální, obrazná. Na západní polokouli
se mluví analytickými jazyky (angličtina, francouzština, španělština,
portugalština), na Východě flektívními a syntetickými jazyky. Abeceda
západních jazyků má minimální počet znaků (kolem 25), blíží
se strohému počítačovému kódu, sestávající jen ze dvou znaků:
nul a jedniček. Směrem na východ znaků abecedy roste
(indické dévanágarí má 50 písmen) a v čínštině a japonštině
se stává takměř neohraničený: blíží se k hieroglyfickénu, obrázkovému písmu.
Na Západě neberou ducha dost vážně. V duchovní svět buď nevěří,
nebo pokud ano, tak jen teoreticky. V praxi ne. Američan cestující v letadle
se formálně sice může hlásit ke křesťanství, ale ve skutečnosti se bojí,
že když letadlo spadne, že on "přestane existovat", že zemře. Naopak,
je ochoten zaplatit i 100.000 $ aby po smrti zmrazily jeho tělo, nebo
alespoň hlavu, protože věří, že až věda v budoucnu pokročí a podaří se
tělesné ostatky oživit, že "on" bude žít dál! Americký člověk sotva
chápe, co by to ten duch vlastně měl být, a duchovní svět, ráj, budoucnost
si vždy představuje jen nějak technologicky, pozemsky.
Na Východě zase neberou hmotu vážně. Ind je schopen řítit se v
přetíženém náklaďáku s porouchanými brzdami dolů kopcem a předat
se do ochrany "božstev", neboť má celkem živý, hmatatelný pocit, že je
"nesmrtelný", že se znovu narodí. Hmota je pro něj pouze iluze, "mája".
Indický duch zase nechápe, načež je hmota potřebná, cítí se do ní zatažen
jen nedopatřením a hodlá z ní čím dříve "vyvanout".
Tato západo-východní polarizace je zřetelná i v rámci bývalého
Československa: Češi byli přece vždy ti chytřejší - Slováci ti citovejší.
Díky tomuto rozdělení západní polokoule dosáhla obdivuhodné
výsledky v ovládnutí vnějšího světa a východní v ovládnutí
vnitřního světa. Na Západě mají nyní vše. Ale pociťují
vnitřní chudobu. Východ měl odvždy vnitřní bohatství, ale vnější bídu.
Syntéza protikladů (velká svatba)
Naznačeným způsobem byly obě polokoule vychovávány a vyvíjely se
odděleně po tisíciletí. Odkdy však objevili jedna druhou, začalo se
dít cosi zvláštního: zamilovali se jedna do druhé.
Pro západní mládež se stal přitažlivý orientální mysticismus. Naopak
mládež na Východě nic nevidí na náboženstvích svých otců. Je
fascinována západní technologií. Kalifornie, nejzápadnější kout ameriky,
se stala světovým centrem New Age, baštou orientálních kultů.
Naopak Japonsko, čili nejvýchodnější kout Asie, začíná dohánět západ
ve vývoji hypermoderních technologií. Amerika udělala z mystických
zážitků výrobní artikl - a Japonsko z technologického pokroku nové
náboženství.
Nejzápadnější a nejvýchodnější kout světa jakoby si začali vyměňovat
pozice; vlévají se do sebe jako vlny jinu a jangu v symbolu monády: v
centru jinu se tvoří jang a uprostřed jangu se objevuje jin.
Takto se protiklady vzájemně oplodňují. Orient a Okcident jsou jako
ženich a nevěsta, kterých nyní čeká svatební noc.
Propast mezi světy
Kdyby však mělo dojít na obou stranách jen k samotné negaci,
záměně extrémů, nemělo by to velký význam. Protože tak, jak je muž
zbytečný bez ženy a žena bez muže, tak jsou i jednotlivé póly světové
bytosti jedna bez druhé zbytečné. Perský světec Bahá’u’lláh
zdůrazňoval, že "věda a náboženství jsou jako dvě křídla lidstva: ani
jedno z nich samo nestačí na to, abychom vzlétly." Pokud by se nám nemělo
podařit tyto dvě stránky lidství smířit a zasnoubit, lidstvo by
nepřežilo své následující velké zlomové období - přechod
k celoplanetární civilizaci.
Mezi denní a noční polovinou světa stále vládne dramatický
rozkol a separace. Na jedné straně tu máme vědu bez svědomí; vědu,
která ztratila jakýkoliv vztah k vyšším morálním, etickým a estetickým
hodnotám; vědu, která určuje náš každodenní život a stává se v
něm nebezpečnou hrozbou. Na druhé straně tu máme náboženství,
které se bez vědy mění na pověru, na soubor naivních, dětinských představ;
náboženství, které na každodenní život nemá žádný rozhodující
vliv. Na jedné straně máme vědu a techniku, která slouží převážně jen
na to, aby lidem umožnila ukájet zvířecí potřeby stále rafinovanejším
způsobem; nejnověji dokonce vědu, která lidské neřesti "vědecky"
zdůvodňuje a ospravedlňuje! Na druhé straně jsou zde mystické kroužky,
sekty a církve, které na společenský a politický život nemají prakticky
žádný vliv. Máme tedy: jednak bezduchý život - a na
druhé - "duchovno" odtržené od života.
Tato propastná trhlina mezi světy nerozčesla jen světovou bytost
na dvě osamělé poloviny; ale rozsekává vnitřek všech pozemšťanů
nanejvýš podivuhodným způsobem: Dopoledne se ve svých zaměstnáních
bez námitek podřizují bezcitnému, racionalisticko-hmotnářskému
způsobu života - a odpoledne se účastní života ve všemožných
církevních obcích, lóžích, jógických kroužcích.
Čím větší je citová prázdnota dopoledne, v zaměstnání, tím více se
množí církve, sekty a esoterické kruhy odpoledne, v době volna. A čím
racionalistická, všednější, omezenější je naše realita předpolední,
tím absurdnější, iracionálnejším a fantastičtějším věcem jsme
ochotni uvěřit odpoledne.
V neděli jsme "věřící" v církvi - ale přes pracovní dny v týdnu plně
akceptujeme materialistický systém hodnot a ochotně se do něj vřazujeme.
Představte si jen, že jeden a tentýž člověk, například vědecký
pracovník, je schopen se ráno v laboratoři přeměnit pouze na jakousi
mechanickou kalkulačku a nechat svou intuitivní polovinu vymknutou
za dveřmi - a večer před vstupem do kostela u dveří zase odkládá
svůj zdravý rozum! Co neví, že kdyby ve své vědecké práci cilevědomě
využíval i svou intuitivní složku, že by se jeho výzkumem
otevřely netušené perspektivy? A že kdyby při náboženské kázání nevypínal
svůj mozek, ale snažil se také rozumět, co se tam říká, že až poté
by jeho náboženství za něco stálo?
Tento velký rozkol se projevuje v naprosto všech oblastech. Vezměme si
například komunitu ufologů. Ufologická komunita se rozpadla
na dvě části: na vědecké racionalisty a na astrální kontaktéry.
Ti první mají dobré předpoklady na systematickou vědeckou práci,
střízlivý, nezaujatý úsudek - ale nemají kontakt. Shromažďují informace o
světelných úkazech na nebi, měří složení nějakých slitin, staví
gigantické radioteleskopy - úplně zbytečně. Spojení s mimozemskými
bytostmi nemají. To, že existují jiné dimenze, že mimozemšťané nejsou
nikde daleko, ale blízko, že žádné radioteleskopy stavět netřeba, to
nechápou.
Ta druhá skupina má naproti tomu spojení, ale je zcela neschopná
informace, které pomocí tohoto spojení získává, střízlivě posoudit. Tato
skupina není schopna zjistit ani to, kdy jde skutečně o kontakt a kdy
o iluzi a její informační materiál je zmatený, mnohoznačný, nepoužitelný.
Tedy ti první mají metodu, ale nemají objekt; a ti druzí mají
samotný objekt, ale nevědí, co si s ním počít.
Kdyby si jedna a druhá strana chtěli dát navzájem to, co jim chybí,
odstartoval by se v ufologií nevídaný pokrok. Jenže ti levo-hemisféroví
ufologové, kteří by těch pravo-hemisférových právě měli ukáznit
pomocí exaktní racionality, se jim místo toho posmívají, že jejich
výpovědi jsou takové zmetkovité a mnohoznačné, a snaží se od nich
distancovat. A ti pravo-hemisféroví se na ty levo-hemisférové zase
dívají svrchu, protože "vůbec nic nepochopili". Nechápou, že jejich
projevy a výpovědi jsou opravdu takové zmatené a nekonkrétní, že by se nedaly
realizovat ani při nejlepší vůli.
Přemostění. Tvorba nového
Vážení,
něco hodnotného, něco nového může vzniknout pouze tehdy,
když se ten jeden a ten druhý svět do sebe vlévají a navzájem oplodňují. 6)
Jeden bez druhého ztrácejí oba světy smysl a odumírají!
Duch bez hmoty je nekonkrétní, hmota bez ducha je neživá.
Když tyto dva světy nespojíme, budeme muset žít na jedné straně
vždy jen bezduchý život a na té druhé duchovno odtržené od
života. Pouze pokud je dokážeme spojit, budeme žít - poprvé -
duchovní život!
Jen v harmonickém vyvážení, v bodě rovnováhy mezi jedním a
druhým může nastat tvorba; pokud mluvíme skutečně o tvorbě něčeho nového.
Vysvětlíme si to na příkladech z umění:
První příklad. Pro americké indiány jsou charakteristické bubny;
rytmické tance bez melodie. Na jihoamerické Sambě jaká se tančí v
Riu, je nejdůležitější rytmus: rytmus je na ní to vzrušující. Pro Indii
jsou naopak charakteristické táhlé melodie na strunných nástrojích, při
kterých se rytmus ani nedá pořádně identifikovat. Západní polokoule
má o něco větší vztah k rytmu a východní k melodii. Ale něco takového
úžasné, jak klasická hudba, kde jsou melodie i rytmus oba plnorozměrné,
mohlo poprvé vzniknout jen v Evropě!
Druhý příklad. Západ inklinuje více ke konkrétní malbě. Něco
takového jako fotorealismus mohlo vzniknout jen v Americe: malby, v kterých
je smysl pro detail doveden do takové dokonalosti, že se nedají
rozeznat od fotografie. Indické miniatury oproti tomu působí naivně,
čínské postavy a krajinky abstraktně, skoro symbolicky. Zen například
vyjadřuje velmi hluboké myšlenky minimální formou. To však někdy
znamená, že ty hluboké myšlenky zůstanou ležet ladem, protože jich již
nikdo druhý nepochopí. Na druhé straně umělecký realismus je krajnost,
která také ztrácí smysl. Celkem fotorealistická malba se totiž dá mnohem
jednoduše a bez námahy nahradit fotografií. Malba má smysl
pouze pokud je něco mezitím: musí mít i formu, ale i vlastní myšlenku.
Třetí příklad: Hollywoodská kinematografie propracovala techniku
filmových efektů perfektně. Filmové scénáře však za efekty daleko
zaostávají. Na východě naopak: hluboké témata leží ladem, nebo nemají
takovou formu, jakou by si zasloužili.
Čtvrtý příklad je z náboženského života: Na západě je běžnější modlitba,
na východě meditace. Modlitba je aktivní, asertivní; meditace
pasivní, receptivní. Při modlitbě člověk mluví a Bůh poslouchá. Při
meditaci člověk poslouchá a Bůh říká.
Na západě je častější chybou to, že věřící se až "zuřivě" modlí,
přikazuje Bohu: "Dej, aby se stalo to a to!" Ale jestli to, o co žádá, je také
správně, zda je to skutečně v souladu s Boží vůlí, na to se zapomíná
ptát.
Naproti tomu orientálec se snaží zcela vymazat své osobní já, nic
nechtít, ztišit se, aby lépe slyšel Boha. Když se však potom zříká
všech činů a každé aktivní osobní účasti ve světě, zůstanou jím
přijaté pravdy zase bez užitku, protože nezasáhnou do života.
Modlitba a meditace nemají jedna bez druhé smysl. Smysl mají
pouze tehdy, když se rytmicky jedna s druhou střídají jako tlukot srdce
nebo tikot kyvadla: při výchylce k pasivnímu pólu (meditaci) se člověk
vyprázdní a nabere inspirace jako nádoba; pak je však musí
přepracovat přes vlastní já a při výchylce k aktivnímu pólu (modlitbě)
vystřelí výsledek po ohnivém šípu své vůle zpět do duchovních světů.
Úloha Evropy ve světovém organismu
Co jsme dosud řekli, se dá shrnout následovně:
Západ má velkou
schopnost aplikovat něco hmotně, ale příliš se nezamýšlí
nad hlubším významem věcí. Východ zase přijímá vysoké duchovní pravdy,
ale má jen malou schopnost je prakticky aplikovat.
Jenže, dámy a pánové, co je platná velká moudrost, kterou nikdo
neaplikuje do praxe; a co jsou platné rozsáhlé aplikační projekty, které nejsou
moudré?
Ptejme se: Která země nebo země mají nyní nejlepší
schopnost spojit přijímání duchovních pravd s jejich praktickou
aplikací; kde jsou nejlepší předpoklady k tomu, aby vzniklo něco
duchovní i prakticky realizovatelné zároveň?
Přátelé, často se mluví o tom, že Země je živý organismus; Gaia
hypotéza a podobně. Jenže to nemá žádný velký význam, pokud se
neřekne konkrétně, kde má ten organizmus které orgány. Představte si
lékaře, který by neustále zdůrazňoval, že člověk je křehký živý organismus,
ale nevěděl by, kde má pacient srdce a kde žaludek.
Lidský organismus se skládá ze tří autonomních, ale vzájemně
úzce spolupracujících systémů. Je to:
1. nervově-smyslový systém, který má centrum v hlavě;
2. rytmická soustava, t. j. dýchání a krevní oběh, s centrem v hrudi;
3. systém látkové výměny a údů.
První z těchto systémů - nervově-smyslový - má člověk plně pod
kontrolou vědomím. Ten patří k denní polovině člověka. Třetí - látková
výměna - se dá vůlí ovlivňovat nejméně. Ten představuje noční
polovinu člověka. A mezi těmito dvěma je rytmický systém - srdce a
plíce - který je zčásti řízen vegetativní a zčásti pod vlivem duševní
činnosti člověka, a který zprostředkuje mezi oběma zbývajícími
rovnováhu.
Ve světovém organismu se tato trojčlennosť projevuje jako Amerika-
Evropa-Asie, nebo Západní, Střední a Východní Evropa. 7)
Podívejte se, evropská kultura osciluje s periodou 200-300 let mezi
racionálním a iracionálním, mezi orientací na vnější a na vnitřní svět:
1. gotika - celkem obrácená vzhůru, do duchovního světa
2. humanismus a renesance - obrátila pozornost na
pozemský život
3. baroko - znovu obrácený dovnitř
4. materialismus 19. a 20. století - orientace na vnější svět.
Evropa přijímá impulzy zprava i zleva, vyvažuje jich, zpracovává a
propracované předává dál. Každá dovnitř obrácená perioda je
jako nádech nebo diastola, při které čerpá z duchovních světů, a každá
navenek zaměřena perioda jako výdech nebo systola, při níž se to
vše přetvoří na hmotnou kulturu a zároveň naberou zkušenosti, které
se v následující zvnitřněné periodě zpracují. Země má své duchovní
srdce - které bije!
Naše země byla začleněna 30 let do kapitalistického bloku
(1918-1948) a dalších 40 do komunistického (1948-1988). A speciálně
Slovensko má nyní to privilegium, že patří ekonomicky do západního
bloku a vojensko-strategicky je stále svázané s východním. Stojí
právě na tom rozhraní mezi dnem a nocí, v té vzácné chvíli, kdy
jestřábí žena a vlčí muž mohou na okamžik zahlédnout jeden druhého.
- II.
- III.